Tennis är en utmanande sport med många delar att bemästra. Jag vill bidra till att eleven utbildas i det egna spelet men också i förmågan att tänka och förstå tennis. Jag utgår ofta från taktiska situationer som sätter kontextet för att förfina eller lära ut passande slag och kombinationer. Just taktik och teknik är något jag brinner för och karaktäriserar mina träningar. En viss mängd överlärning skapar extra intresse och kunskap, men det står alltid i relation till mängden information eleven kan hantera samtidigt.
Det krävs en egen drivkraft för att utvecklas. Energifyllda elever som vill bli bättre är alla mina drömelever, oavsett nuvarande spelnivå. Jag tycker det är slöseri att enbart spela tennis en gång i veckan och då med tränare. Tränaren blir då en simpel lekledare. Det är skillnad mellan att "gå i tennis" och "spela tennis", där även egen träning och tävlingar på valfri nivå ingår. Jag måste understryka än en gång att jag hellre tränar en motiverad nybörjare än en nonchalant elitspelare.
Oavsett hur mycket kunskap och vilja vi har att bli en bra tennisspelare kommer glädjen alltid vara viktigast; Glädjen trumfar allt. Om det roligaste med tennis är att spela attackspel bör man bygga upp sitt spel på det sättet, även om det inte ger bäst resultat. När glädjen och passionen finns där brukar det ge resultat då inlärningen ökar genom ökad motivation. Jag älskar att vara tennistränare och upplever att det smittar av sig till mina elever på banan.